Skaut med beskrivelse hva eg har gjort

Skaut i str ca 1 år

Ska prøva og beskriva hva eg har gjort  Veldig enkelt og lett strikka skaut  😉

Garnet eg brukte er Duo fra sandnesgarn . Ein blanding av marinoull og bomull .  

Pinne 3

La opp 76 masker . strikka rundt.  2 vridde rette 2 vrange i 5 cm . På siste omg stoppa eg når eg hadde 7 masker igjen og fellte av 14 masker. Nå strikka eg frem og tilbake . På første rett omgang økte eg 8 masker slik at eg hadde 70 masker.

Starta og slutta med 2 kantmasker som eg strikka rett på alle omgangene.

Strikka 5 cm før eg starta med felling.

Fellte annen hver omg. 2 masker på hver rettside. ( felling :strikk 2 kantmasker strikk 2 sammen , strikk til det gjenstår 4 masker ,ta 1 maske løst av strikk ei og ta den løse masken over. 2 kantmasker ) Dette fortsatte eg med til eg hadde 4 masker igjen på pinnen.

Fellte disse av.

Nå hekla eg en picotkant langs hver side med kant masker.

Picotkant : start med en kjedemaske, * 3 lm ,1 fm i 1.lm, hopp over 1 maske,1 fm i neste m * gjenta fra * -* langs hver side .

wips… så hadde vi et ferdigt skaut til lille Ea Pauline 🙂


Denne beskrivelsen legge eg ut her for og ha som en  “huskelapp” til meg sjøl.  I tilfelle eg skal strikka flere.

Du må gjerne bruke min beskrivelse.   Men skal du videreformidle min beskrivelse til andre på nette    Hadde eg satt pris på om linka til innlegge i bloggen min .


Dette skaute blei i str ca 1 år – Det er ingen hokkus pokkus og endre str. Da du kan justere opp eller ned på maskeantalle,pinnetykkelse og garn 


1925 meter garn Er blitt et teppe

Ja ..Då seie eg meg ferdig med teppe 🙂  Har ikke mer garn igjen  🙂  Og det var det som var meiningen også Hekle til det var tomt :)

J

Har brukt  Tynt ullgarn fra Gjestal

Kjøpt på posesalg 

Eg huske ikke hvor mangen lm eg la opp , men eg ser eg burde ha lagt opp ein del løsere en hva eg gjorde Opplegge er litt stramt.

11 nøster 1925 meter heklenål nr 4,5

Har ingen oppskrift

Eg fant et fint Teppe/ bilde hos Ninacopenhagen på instagram. Oppskriften kunne ikke deles ,da dette var et teppe som oppskriften var i salg. Hun beskreiv hvordan teknikken blei gjort Og da måtte eg se om eg klarte og  få det til .

  Teknikken en rekke med farge 1 ( 1Fm ,1 lm )  La tråden henge . Så tar du farge 2 og begynner i samme ende som farge 1 . Du snur ikke arbeide. Du hekler på samme side  Farge 2 (  1fm ,1lm ) når dette er gjort , har du nå begge trådene i samme side. ( NÅ skal du snu)  Da snur du med farge 1 ,Hekle 1fm,1 lm  til andre enden , tar farge 2 og gjør det samme. fortsett med dette til ønsket lengde. 

Hekla ein kant med fastemasker rundt i rosa

Teppe måle 135cm x 125 cm

 

Da må eg få lov og ønska alle ein fin dag 

 

 

Skjørt m / “underskjørt”

Eg har nok ein gang blitt inspirert av andre bloggere  Denne gang var det Anette Bloggen som viste et kjempe fint skjørt hun hadde strikka.

Dette måtte prøvast

Eg tok utgangspunt i denne oppskriften du finne HER

Med små justeringer

Mitt skjørt er i str ca 1,1/2 år

Eg har strikka med Mandarin petit  farge nr 5160 og hvit fargenr 1001 strikka hele skjørte på pinne 3

Morsomt, kjekt arbeid…. som det fort kan bli flere av .

 

 

 

 

Hekla babysett str 3 mnd

Hekla babysett i Pandora bomullsgarn

Når eg starta på jakka ,var det oppskriften B19-1 i hefte Baby nr 19 fra PT Design eg trodde eg følgte .  Men neida…. eg har plutseligt laga noe anna uten at eg var klar over det sjøl . Eg har 2 st  i “viftene” i stede for 3 st . Ja eg var faktisk komt så langt som eg skulle starte på armene når eg oppdaga det . Pyttsan … ser det er veldig pop for tiå ,Og kalle  arbeide sitt ,eget design  🙂 ))

Sokkene ..Der har eg ikke endra noge Dei kan eg sei er fra hefte Pt design baby nr 19   😉

Luen Den måtte eg jo gjøre likt som jakka på “viftene”

Den blei slik

Eg har heklet Sette med Pandora  Farge 237

Heklenål nr 4

 

Sommerkjolen er klar

Sommerkjolen er klar

 

Her er min tolkning av PT oppskriften Jeg har nok ikke gått helt etter oppskriften Da eg starta på Oppskriften som står i Hefte PT 118  2- 24 år

Eg skulle ha den mindre .Og var ikke klar over at  oppskriften fantes i Babyhefte PT Baby nr 19   fra 3 til 36 mnd

Så eg starta med og rekna og justere litt på maskeantalle helt til eg kom opp til diagram 4 . Da såg eg på en FB gruppe noen nevnte oppskriften sto i et babyhefte .Jøss.. hadde eg barra vist hva eg hadde i heftene mine  Då hadde eg sluppe dette her 🙂 ))) .Hefte hadde eg jo liggande PT baby nr 19  ;) Jajja. då var det og finna fram. Jammen hadde eg klart meg gått eg hadde 6 masker mer en oppskriften sa. Så dette gikk bra .Nå var det litt enklere og følge med lengden hvertfall 🙂

Eg har strikka Kjolen på pinne 2,5

Brukt Mandarin Petit

Farge 1 hadde eg –  Khaki- 2205

Farge 2 hadde eg – Lilla 5226

Farge 3 hadde eg -Hvit 1001

Farge 4 hadde eg lys lyng 4622