Tubeskjerf i Bris

Har fått gjort ferdig et  Stort tubeskjerf i Bris. Til og ha 2 ganger rundt halsen . Harligt

Fakta om Bris: 50% ull og 50% soya

50g= 100m pinne 5,5 – 6  18m = 10cm

Harligt mjukt garn. Trist at Gjestal tar det ut av produksjon.

Ka eg har gjort

Eg har brukt 3 nøster Bris

La opp 190 masker på pinne 6

1.omg 3r-2vr

2omg 3-2vr

3omg  *1 kast, ta 1 m løs av 2 sm, trekk den løse m over, 1 kast, 2 r *,  gjenta * -* ut omg
4- 7omg 3r-2vr Gjentok omg 3-7 til eg hadde 9 hullrader. strikka 2omg 3r-2vr og fellte av.

Har du lyst og prøva må du gjerne det. Selfølgelig lage du så mangen hullrader i høyden du ønske. Dette er kun en huskelapp til meg. For om eg finne på og lage fler ,har eg dokumentert hva eg har gjort på dette : )))


Me “snakkast” kosa deg….i mårå ska med tenna det fysta lyse i statjen. 😉

 

 

Nisse grytekluter

Som dere sikkert forstår er ikke veien til Gjestalspinneri langt for meg. Ein svipptur så er eg der. :)) Kjekt og mysa litt i hyllene.

Sist eg var der såg eg dei hadde laga ein ny matrialpakke. Nissegrytekluter. 

Oppskrift og ullteppegarn.  Jøss…. ideen var fine den,men noe pakke og oppskrift  trenge eg ikke på disse. 

Her er mine strikka etter ide av gryteklutene til Gjestal.

 

Har brukt dobbel ullteppegarn  Farge Hvit nr 00, Rød nr 37 og beide nr 58 

pinne nr 6 

Starta med 3 masker og økte 1 maska i starten på hver omg. til eg hadde 65 masker. Så felte eg ei maska i starten på hver omgang til eg hadde 3 igjen. felte av og hekla ei hempa. hekla 10 fm i ein ring og sydde på til nese. 2 små svarte perler til øyne.  Tova gryteklutane på 40grader i maskin.

 

Oppdatering : Orginaloppskriften på disse klutene ligger nå på Sparkjøpstrikkeblogg

http://blogg.sparkjop.no/nissegrytekluter-2/

 

Tova tøfler med stjernemønster

Før toving såg alt greit ut.

Eg har strikka dei i dobbel Safirgarn og pinne 7

Oppskriften til disse tøflene fant eg i hefte til   Viking garn 1113

Etter 1. toving . Har desverre ingen bilde.    Var eg 99% fornøyd. Stjernene viste ganske gått.str var litt stor.

Uff.uff koffer prøvde eg og tova ein gang til????

etter 2. toving :

Nå ser tøflene sånt ut og hva kaller vi dette. “flykrasj”  Tøflene passe fint, men mønstere har fløde heilt ut jomann… 🙁

Fornøyd? NEEEEEEEI og dette har ingenting med oppskriften. Det er jeg som har prøvd og testa oppskriften med anna garn ; ))

Pyttsann.. miste ikke mote. Sånt er det når du skal prøve og teste ,trur alt går så greit.

Ny uke nye muligheter. Prøve sikkert igjen ein annen gang . ;)) Me “snakkast”

 

 

 

3 nøster Karneval

Skulle bare et æren innom Gjestalspinneri. ; ))

Eg såg garnet med ein gang eg kom inn. .Tvinnen minna meg om treskogarnet.  æææsj sikkert knall hart. måtte ta i det for og kjenna koss det var. Neeeei… det kjentes itje sånn ut. Det var ikke direkte hardt.  La det fra meg,men tok i det ein gång til. Jooo.. det var gått, mjukt,men tjukt.  Klarte itje heilt og bestemma meg. La det rett og slett i frå meg.

Itje i dag,kansje ein anna dag. . ; ))

Fant noe anna garn .Gikk til kassen for og betala så seie hu kjekka damå i kassen. . Har du sett det garne som er akkorat i samme fargane så jakkå di.  He,he Halloooooo.. ja eg hadde det.men nå var eg så flink og la det fra meg, fant ut eg hadde itje bruk for det. . : ))) Men du…vent litt . Eg ska barra sjå på det ein gång til.så var det gjort….. Tar med meg 3 nøster. Det må testast. : ))) 

Fakta om garnet 50g = 65meter. 100% ull  13m =10cm med pinne 5,5

Hals

Eg la opp 100masker på pinne 5,5

strikka 2r 2vr til eg hadde brukt opp 2 nøster

Starta på det 3. nøste.  På denne omg økte eg 1 maske  etter dei 2 rette maskene omg ut. Neste omg strikka eg

3r 2vr  strikka til nøste var nesten tomt og fellte av.

Min meining : Tjukke goe hals og ha inni jakkå mi 🙂 heilt greit garn, ikke meir en det  ; ))

Då må du ha ei fortsatt fine uka. Me “snakkas” snart igjen.

 

 

Julesokk + 3 julekuler

Har gjort ferdig Julesokken som min datter ønska seg. Julesokk med Fanamønster. Laga samtidigt noen julekuler. Måtte jo lage noen i 2011 også. : )   i fjor laga eg 4. Dei kan du se om du trykke HER  Nå strikka eg ei som skulle matche sokken. Litt Fana inspirert. Dei andre 2 er mønstere tatt fra boka Julekuler m/ Arne & Carlos

Da vil eg ønska deg ein fine søndag.

Takk for at du kom innom.

Ein kommentar i bloggen blir eg alltid glad for : ) Ønska deg ei fin ny uke. Kos deg… Me “snakkast”

 

Hakka meg ei veske

Eg fekk pakke i posten. Tjohoooo… Pakken kom fra Trondheim www.jenshoff.no

Dama som driver denne butikken, yter en utrolig go Sevice. Takk til .Sissel Borgh Svange

 Sissel sender gjerne i posten, om du sender en melding til henne og spør.

Det som var inni ser du her Eg ville hakke meg ei veske.

Planen var egentligt itje og begynne med ein gang. Eg holdt jo på med ein julasokk : )) men det er jo lenge til jul, den kan ligga litt.  Måtte bare teste om eg fekk til og hakke. ; ))

  Detta var gøy, det gikk fort- eg måtte barra fortsetta, men hekkan så tungt for fingrane/armane etter eg kom litt lengre på arbeide. Phu… begynte og slita… kjente det varka i senane. Jajja snart ferige. klare vel det. om eg love og ikke hakka meir på ei stund. : ))

Her er resultatet

Mønstere er henta fra hefte Mini Maskerader nr 3 fra Du Store Alpakka.

Eg har brukt Easy  farge:  koksgrå-1055 og lysgrå–1032

Hakkekrok nr 6. oppskriften sier 7 . det hadde itje eg : )

Ny oppdatering 28.7 2016

Det er nå lagt ut gratisoppskrift på denne veska Den finner du om du trykke her

http://dustorealpakka.no/katalog/minimaskerader-nr-3/

 

Julestrømpe

Fant denne oppskriften  og blei veldig frista. Skal,skal ikke,skal ,skal ikke….. SKAL

Man tager det man haver  og gjør så gått vi kan… EG prøve

Sånn ser min sokk ut.

Eg har brukt Pinne nr 4

Garn.: Grønn-dobbel sisu. Okergul- dobbel silja. Blå- smart. Rød-artic

Sokken er 51cm lang.

Då må eg få lov og ønska dere alle ein fortsatt fin kveld og goe uka. ; )

 

 

Along Moebius + kont = lue

 MOEBIUSKONTLUE

Har brukt Topp`t tå pinne 4  Mønstere er ikke lov og deles

Nok ein gang har eg vært med på en Along som Zirkona har starta. Inne på Zirkonas gruppe Nøste

Har sagt det før og kan si det igjen. Zirkona er nok den personen som har lært meg det meste innen strikke teknikker. Alltid morsomt og være med på det hun lager istand. Utrolig dyktig, Somregel er det en eller anna ny teknikk lagt inn i disse alongene. Denne gang var det 2 teknikker vi hadde lært før i andre alonger. (Moebius) +(kont) Satt sammen til en lue.

Hva er en along?  ( Dette er en fin  forklaringen Zirkona har på Along.  sitere henne.
Det som skjer er at du melder deg på/forplikter deg til å strikke et spesielt mønster samtidig med en hel haug andre strikkeglade personer. Vi oppretter en arbeidstråd der vi skriver om arbeidet underveis, hvis vi trenger hjelp og råd, vil gi hjelp og råd ? dele gleder og frustrasjoner underveis. Det er ingen forutsetning at du har vært med på noen along før.

Altså: Vi sitter rundt omkring i Norges land ? hjemme i våre egne stuer, samtidig som vi er på en felles strikkekafe med likesinnede som bare er noen tastetrykk unna og som holder på med akkurat det samme som du selv. Da er det også mulig å gå løs på ting man ellers kanskje synes blir vanskelig alene, nå har du alltid trøst og hjelp fra folk som vet nøyaktig hva du holder på med.

Nok ein gang TUSEN takk til Zirkona  og dei andre “nøstene”som lar meg få bli med på denne morroa : ))

Genser str 2 år

I sommer kjøpte eg dette mønstere på Viking Garn 

http://www.viking-garn.no/prod.php?id=109

Hadde handla Sisu garn på  Sandnesgarn  Og kom hjem og starta på denne genseren.  Etter at eg hadde strikka ca 10 cm blei den lagt vekk. Var plutseligt masse anna som frista meir.

  Her ein dag i forje uke eg lette etter ein ledige strikkepinne i str 3. Fant eg igjen denne genseren. Åååååå hekkan. Den ja. Det skulle vel også blitt ferdig : ))

Drar eg nå ut pinnen, blir den aldrig ferdig.   

Drog eg ut pinnen?????…. Neeeeeida Ann Karin gjør itje sånn hu.  ; )))) Har eg bestemt meg så har eg bestemt meg genseren skulle bli ferdig til mandag. Søndag festa eg trådene.  Har tenkt og strikke lua også,men vente litt med det. Nå er det  lue Alongen som Zirkona har laga i stand som gjelder ; )