Hekla Sokker

Har hekla sokker fra boka  Strømper & Sokker av Sys Fredens. Boka kan kjøpes Trykk her

Oppskriften anbefalte Garnet Sterk.

Eg har brukt Rubin.Blå,Lysblå og kvit.Det er første gang eg har brukt dette på sokker og itje vett eg om det egne seg til sokker heller.

Pyttsann… Dette er kosesokker, noe slitesterkt garn trenge eg itje.

 

Hvis du er medlem på Facebook har eg  to åpne  album med ting som er for salg

Her er det som heter Ting eg har for salg. Det er tekst under hvert bilde med priser.

Her er det som heter Knapper og ting for salg  tekst under hvert bilde med priser.

Da må eg få ønska deg ein fine dag. Takk for at du tok deg tid og komme innom meg.

Oppfordre alle som ikke er medlem på STRIKKESIDA   Ta deg ein tur innom og se. Møye kjekt.. Mangen kunskapsrike medlemmer som deler villig vekk. BLI MED VEL …

Tova tøfler, Skyggeluer + et lue sett

Påtide og oppdatera litt. Ja ka har eg gjort. Har vel egentligt begynt på masse og ikke ferdig med noe. Har planer om og laga ein del tøfler. Er ferdig med et par i str 38.

Desse blei skikkeligt stødige og goe “skuddsikre” var det ei som kalte sine tøfler, som blei skikkeligt filta. Det syns eg passa bra ; )  Her har eg brukt dobbelt regnbuegarn pinne 6

la opp 68 masker strikka 19 riller. felte 14masker på hver side

strikka videre på dei 40 maskene i midten. Øka 1 maske i starten på dei 2 første omgangane. (42masker) strikka 13 riller og felte for tå.

2 skyggeluer har eg og hekla

Desse har eg hekla MANGEN av. Min første laga eg ut fra en oppskrift i strikkedesign no 208 fra Gjestal spinneri.

Har gjort ein del forandringer

Har også laga et lue sett. Lue og vanter  fra hefte. Tema 11 Toving fra Sandnesgarn

Bilde etter toving har eg ikke. Glemte og ta bilde etter toving. Og nå er luesette ute av hus.

Her er sette før toving. Her har eg brukt Garnet Tove fra Sandnesgarn.

Da må eg få sei. Tusen Takk til alle som er innom bloggen min.

Ønske deg ei fin ny uke.

Om du ikke er medlem allerede på Strikkesida   på  Facebook.  Anbefale eg deg ein tur innom og se. tror du vil lika deg der. Det er plass til mangen nye medlemmer. ; ))

“SNAKKAST”

 

 

Refleks er viktig i mørketiden

VIKTIG MELDING: STORE og SMÅ der ute (ja mammaene og pappaene også): VÆR SÅ SNILL Å BRUK REFLEKS! Gjerne refleksvest, så slipper bilister å sitte med hjertet i halsen og evt bli ufrivillig drapsmann…Husk at du blir sett 100 meter tidligere med refleks!Nå kommer mørketiden dere… ingen ♥ å miste

Det var noen alvords ord. Det er så lett og glemme denne refleksen. Har vi den festa på klærnå er det ingen sak.

Har handla mer reflekstråd. Denne tråden eg nå har fått tak i er 0.8mm tykk.Kjøpte den hos Sissel Borgh Svange
 

Måtte prøve og hekle den inn i ei lue for og se resultatet. Har ikke hatt tråden med mer en i 4 omg og effekten er ganske bra.

Bildene er tatt ute i dagslys…. under her ser du nærbilde av  lua  uten blitz  tråden vise pittelitt


Under her ser du nærbilde av lua med blitz.. Husk dette er dagslys

Kunne gått hatt reflekstråd i nederste omg ser eg. men litt er bedre en ingenting. ; )


Det skal ikke mye reflekslys til, før en bil i mørke reagere og du gjør deg sett.

Om du ser lysene på bilen,skal du ikke være sikker om føreren i bilen ser deg om du ikke har refleks..

VÆR SÅ SNILL Å BRUK REFLEKS!

 

 

Hjertesokker av hjertegarn

Ann Karin lot seg frista. Det var Ellen som la ut bilde av disse sokkene. Hjertegarnet og mønster kan du kjøpe hos Ellen.

  Eg har prøvd garnet en gang før. Faktisk vant eg garnet av Ellen på FB.

Dette er et gått garn og strikke med. 80% ull og 20% nylon. Sist eg brukte garnet . Det var på babytøfler eg tova. Ja,dette garnet går fint og tove selv om det er nylon i det. Faktisk kjempe fint tove resultat.

Mangen fine farger kan du også få det i. trykk her og se

Eg valgte lilla hvit og brun. Alle som har prøvd og ta bilde av lilla vet at den fargen er umulig og få frem i rette farge på bilde. Har strikka med pinne nr 3 selv om oppskriften anbefalte 3,5

Glede meg til eg ska bruka dei ; )

Og du.. Er du på Facebook. Da bør du melde deg inn i strikkegruppa. Strikkesida.  Her får du råd og hjelp. Mangen flinke medlemmer som både deler og skryter. Ein knall fine gjeng som bare kose seg. BLI MED VEL. OM DU IKKE ALLEREDE ER MED:

Då må du ha ei fortsatt fin uke. Me “snakkast.


 

 

 

Enda ein Hals

Har prøvd ennå et nytt garn for meg. Akryl garn av alle ting. Maja fra Svartafåret. 100% akryl. vett ikke heilt ka det er…men eg pleie som regel bare gå rett forbi akryl garn. Har liksom vonde minner om garn så henge i fingrane. vondt og strikke med.  Eg må slutta og gå i dei tankane at alt Akrylgarn er pyton garn

Maja

Dette var et harligt mjukt garn. Et nøste 100g rakk til en hals. La opp 80 masker på pinne nr 7 og strikka 2 rette 2 vrange til nøste var nesten brukt opp fellte av og vips var det en kjekke hals.Høyden på halsen er 37cm.

Ønske deg ei fin ny uke. Eg holde på med mønster sokker og det går seeeeeeint

håpe eg blir ferdig i uka.

me “snakkast.”

 

Hekla hals i Regnbuegarn

 

Av  4 nøster Regnbugarn kan du lage en Hals. Ein store tjokke hals.

Siden eg fortsatt synes det er lite info om dette garnet er det bare og prøva seg frem.

Dette har eg gjort.

Regnbuegarn og heklenål nr 5

Starta med 45 lm.

1 omg  begynn i andra m fra nålen og hekla 44 fm. snu

2 omg: 3 lm denne telles som første stave. hekla 44 staver ut omg. (45stv)snu 

3 omg: 1 lm telles som første fm 44 fm  ut omg (45fm) snu

gjenta omg 2 og 3. til du har ca 65 cm.

Sy /mask begynnelsen og slutten sammen.

 

Wolla wooo… min egne fantasi hals. Så  blei kjempe harlige

Vet ikke om du får tak i dette garnet lengre.

Det blei solgt på Sparkjøp før. 10 forskjellige farger. Har lånt dette bilde fra Sparkjøpsiden

Har du lyst og prøva.Må du gjerna det

Ønske ikke at du kopierer denne og legger oppskriften ut. Link heller til siden på bloggen min om du vil dele oppskriften med noen. Takk.

 me “snakkast”

 

 

Tøfler i Regnbuegarn

Regnbuegarn har eg aldrig prøvd. Dette garnet ble solgt på Sparkjøp tidligere.Produsenten er Gjestal spinneri. Om  dei er slutta og produsere det har eg heller ingen aning om. Eg har fått masse av dette garnet i hus og må teste hva eg kan bruke det til. Oppskrifter på dette garnet vett eg heller itje hvor eg skal leite etter.

Band reolen sier 50gr= ca 85 m- Pinne 7 :   14m = 10 cm mjukt og gått og strikke av.

SÅ var det testingen min: Resultat, tøfler i str 26/27

Eg brukte pinne 5,5 . 3 nøster Regnbuegarn + litt fritidsgarn til pynt.

La opp 68 m strikka 13cm. Fellte så av 12m på hver side.

Fortsatte og strikke på disse 44m som var igjen til lengden på arbeide målte 28cm.

Da strikka eg 2 rett-2 rett sammen omgangen ut. 2 pinner uten felling.

1r-2 rettesammen omgangen ut. 2 pinner uten felling

2 rette sammen hele omgangen.2 pinner uten felling.Fellte itje av men sydde maskene sammen i tåa og fortsatte og sy tøflen sammen oppå.

Og selfølgelig må det sys igjen bak. Eg hekla med Fritidsgarn oppe langs kanten og filta noen hjerter på fremme.

Tova i maskin på 40grader og resultatet  ser du her.

Tøfel i str 26/27

Garnet var gått og strikke med. mjukt og deiligt.Tovingen blei fin og jevn. Hvor mye dette garnet tova i forhold til andre garn er litt vanskeligt og si.

Det va slett itje kjekt og ta dette siste bilde. Reggne hølje ned som du ser på bilde.

Eg må manna meg opp til og ta turen med den firbeinte. ; )

Ønske deg ein fine søndag.

Og du.. Er du på Facebook. Da bør du melde deg inn i strikkegruppa. Strikkesida.  Her får du råd og hjelp. Mangen flinke medlemmer som både deler og skryter. Ein knall fine gjeng som bare kose seg. BLI MED VEL. OM DU IKKE ALLEREDE ER MED:

 

 

Hekle fortsatt på luer

Oppskriften eg bruke har eg lagt inn i dette innlegge TRYKK HER

Siste produserte lue er denne

Brun,hvit og Blå

Har hekla en med reflekstråd i. Det er jo genialt nå i høstmørke. Her bruke eg kun noen omganger med reflekstråd. Denne tråden har kjempe god effekt, så hele luen trenge ikke lyse.

Her kan du se luen. tatt med og uten blitz

Denne reflekstråden har eg kjøpt fra USA. For lenge siden Tykkelsen er 0,5 mm . Du får tak i reflekstråd også i Norge nå. Den er litt tykkere. 0,8 mm  Har bestillt meg en hos Sissel Borgh Svange . Glede meg til den kommer i posten. Sissel sender i posten,det er bare og kontakte henne.

 

Då må du ha ei strålande helg.

Ønske du noen av luene mine, må du bare sende meg ein mail. Alle er for salg.

[email protected]

eller du kan se i dette albumet her. her oppdatere eg også  når luene er solgt

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.147699048586025.18574.100000377913488