Prairie Boots

Jadda,jadda… Eg er blitt frista igjen. Denne gang var det alle dei fine Bootsa som blir laga.Oppskriften kjøpte eg her

Prairie Boots Du kan velge engelsk eller dansk oppskrift.

Tror ikke dette blir dei siste eg lage. Kjempe raske og enkel strikking

Eg har brukt Freestyle garn fra Dalegarn.

veldig tøyelige. Desse passe str 38

Ønske dere alle ei fortsatt fin uke.

Påske strikk. Sokker

Har strikka meg et par sokker. Ikke det at eg trenge dei nå. Tempraturar opp i mot 20 grader ute. Men kjekt og strikka små ting e det jaffall då. ; ))



Garne eg har brukt heter Kreta. Kjøpte det ein gang på Gjestal spinneri. 53% bomuld 35 % ull og 12% acryl. skikkeligt bløtt og gått garn. Om det er gått til sokker. Hmm.. det vett eg itje,men nå får eg prøvd det. ; ))

Oppskriften blir feil hvis eg sier eg fant den her

Eg har brukt den mønster raporten som er i dette mønstere du finner her

Eg har tykkere garn og pinne 3,5

Eg la opp 48 m (12m  på hver pinne)

10 omg 2 r-2 vr

1. og 4. pinne strikker eg 2 r -2 vr

2. og 3. pinner  strikke eg mønster

strikk skafte så langt du vil ha det. Eg har 18 cm

Så er det hælen over pinne 1 og 4

her har eg fortsatt med 2 r- 2vr på hællappen

Når hælen var ferdig. Strikka eg rett under foten og mønster oppå.

Er nok ikke verdens beste forklaring ,men har du strikka sokker før trur eg du tar an : ))

Barnepute

Nå har eg prøvd meg på ei barnepute. For en tid tilbake. Var eg så heldig. Målfrid hadde noen gamle mønster hun delte med meg. Tusen takk Målfrid.  Mønsterene kom fra  Hovland ullvarefabrikk.Ullvarefabrikken blei  nedlagt i 1989.  Blant disse mønstrene var det flere artige barneputer. Garnet som skulle brukes heter ALPA. ikke har eg pippling på kallas garn det er. Pinne anbefalingen var 3,5 så noe vanskeligt var det ikke og finne altarnativ til garnet.

Eg har brukt Mørk brun: Ren ny ull fra Gjestal

Lyst brunt : Safir

Pinne 3,5 og heklenål 3,5

Innerputa kjøpte eg på sparkjøp: diameter 35cm

Ønske deg ei fine påske helg. I mårå reise eg på hyttå.

Lite gule kyllingar her. Påskeliljer har eg og et fantastisk flått vær. SOOOOOOL og 16 grader i dag.

Kosa deg ein heile haug. det ska jaffall eg.

 

Dobbelstrikka Veske FERDIG

BUDDLEIA: Påskeutfordring

Veska er så stiv at den står av seg selv uten støtte.



Buddleian min er ferdig. Gosj for et arbeid.

Det var Zirkona som satte oss i gang. 23.mars 2011     ( Her kan du se orginal vesken) Ein along på trådsnella. Alltid morsomt og være med på disse alongene til Zirkona. Denne gang fikk vi hele oppskriften samtidigt. Trodde eg skulle dette av stolen når eg såg oppskriften. Når eg hadde lest gjennom alle 20 sidene.  Bare surra det bizzzz….bizzzz i hode. Hekkan.. ka e det eg har lagt meg ut på. Først sko eg legga opp. prøvde 1 gang,prøvde 2 ganger. tjaaaa. 3 gangen fekk eg det til. trodde eg. Neida.. ut med pinnane atter ein gang. Legg vekk heila greiå. Håve surra skikkeligt. Hadde tusen andre tankar i hode fra før. Og så kom dette. Nei eg klare det itje tenkte eg.

Starta på nytt. pust inn,pust ut,pust inn. JO nå trur eg eg fekk det til. fortsatte videre… Ka skjer.

tråen ligge jo på utsiden av arbeide. NEEEEEI… Ut med pinnen ennå ein gang. Husk tråane skal være inni arbeide. Jipp…. Nå huske eg det. Starta på nytt .Striper i bunn. jadda,jadda detta går saaaaakte. rett mørkgrå,vrangt mørkgrå.rett lysgrå. vrangt lysgrå. Harre min hatt.. eg hadde så vondt i nevane du vil ikke tro det. Smart garn og pinne 2,5. Og her var det viktigt og stramma skikkeligt.. Johoooo. Bunnen blei nå ferdig etter møye styr. Så var det mønstere. Hadde strikka 14 omg. så såg det dritt stygt ut. Vett ikke ka eg hadde gjort feil. kikka og såg, men fant det ikke ut. Drog ut pinnen atter ein gang.Rekka opp til bunnen og starta på nytt.

Phuuuu nå va det helg. Og her satt eg. Eg sko klara og strikka opp igjen desse 14 omg før eg la meg. Klokkå blei jo nesten måren. 22 min brukte eg på ein omgang. og etter hver 2. omg måtte eg ha pause. For eg hadde så vont i armar og fingrar. Etterhvert som eg kom  lengre oppover på mønstere, blei rundetiden bedre.

Etter hvert som eg begynte og bli ferige. Fant eg ut at eg måtte gjør noen forandriner på mønstere. Eg ville ha vesken heilt lik inni og utpå. Derfor har eg laga I-cord kant på begge sider. Og håndtakene har eg dobble i hver farge.

Her har kan du se bilde av mitt ferdige resultat.  NOK EIN GANG VIL EG SI.TUSEN TAKK TIL ZIRKONA SOM HAR LÆRT MEG MASSE.  Eg visste faktisk itje, at eg hadde ein sånn tolmodighet som dette krevde. : ))

Denne oppskriften kan ikke deles. Det er Zirkona som har designa vesken. Eg har fått oppskriften som gave.



Buddleia oppdatering

Buddleiaen min begynne og tar form. Det er Zirkona som har designa  denne vesken.

Ja det er jo et gått stykke til ferdig resultat. Har bestemt meg for og ikke starte eller ta frem noe annet før denne er ferdig.  Nå syns eg endeligt eg har fått  tak på dobbelstrikking. Mangen masker og holde styr på. Strikker innsiden og utsiden samtidigt.  Annen hver maske

Du strikker altså to lag samtidig. Et glattstrikklag på forsiden som strikkes rett, og et glattstrikk lag på baksiden som  må strikkes vrangt. En maske fra forsiden, en maske fra baksiden.

Så langt er eg kommen nå

Vet ikke enda vilken side eg skal bruke på utsiden

 

Då vil eg ønske deg ei fine helg. Kos deg masse. VÅREN ER KOMMEN ; )



 

Påskeutfordring, vinhøner og sitteunderlag

Heisann!! kjekt at du kikke innom meg. ; ) Ingenting e vel kjedligare en ein blogg som ikke blir oppdatert. : –))

Har vært veldig sløv med bloggingen for tiå. Får prøva og oppsumera litt her i dag.

For tiå er det ein kjempe utfordring eg holde på med. Påskeutfordring med dobbelstrikk. Det er min gode læremester Zirkona som har gitt oss utfordringen på gruppa Nøste på Trådsnella.

Det skal bli ein nydelig veske i dobbelstrikk

Phu… her har eg slete noge grenseløst for og starta. Det går fortsatt veldigt tregt,men eg er nå vertfall i gang. Nå er eg kommen så langt som dette.

 

Det vil sei. Så langt har eg faktisk vært ein gang før.  Va ikke fornøyd,rekka opp og begynte på ny.

Strikke i Smart. Pinne 2.5

Mønstere har eg fått som gave. Det er ikke lov og dele.

Mer om denne kommer senere.

Ellers.. Ja ka har eg gjort.

 Nogen vinhøner har eg laga. 2 er heilt ferdig og 2 ligger og vente på montering.

Denne er flytta til Sola

og denne har flytta til Vedavågen

Et Hello Kitty sitteunderlag har eg og prøvd meg på.

Dette falt i smak hos min lille niese Norma.

Då må eg få takka for at du kom innom meg. Det kan bli ein stund før eg oppdatere igjen. Nå er det Buddeleiaen som gjelder.  Buddeleian? lurte du på ka det var? He,he Det er veskå  i Påskeutfordringen som hette det. 

 BUDDELEIAN

EIN TÅLMODIGHETSPRØVE UTEN LIKE. : )))