Gjengen på gjere.

Hei folkens. Tusen takk for mangen fine kommentarer på tidligare innlegg. Setter veldig stor pris på dei alle. ; )
Nå er sommaren kommen her.. Ja jaffall har me hatt sol i 3 dagar. Johoooo….
I dag har eg montert 3 nye høner.
Harlige vesner…
Har laga 6 stk .1 har allerede flytta.
Dei 3 til venster passer for 3 liter vinpose . Dei andre 2 for 2 liter vinpose.

Her ser du hvordan dei ser ut bak.

Dette blir kjekke gaver og gi til bursdager. He,he bilde lyge så breinebba er hu itje.

 Laga i Fritidsgarn passer 3 liter vinpose

Laga i fritidsgarn passer 3 liters vinpose

Laga i fritidsgarn passer 3 liters vinpose

Laga i dobbel ullteppegarn passer 2 lites vinpose

Laga i dobbel ullteppegarn. Passer 2 liter vinpose

Då ønske eg dere alle ein fortsatt fin sommer.
I mårå begynne eg på jobb igjen etter 4 uker fri.

Ein liten oppdatering

Takk til dere som nevnte 2 liter vin. Ja eg trudde faktisk itje det gikk 2 liter vinpose inni heller eg da.
Måtte på polet i dag for og kjøpa ein 2 liter.
SJÅ HER:
DET JEKK JO DET.

SER NOGE VARPE SJUKE UT. MEN………
DET JEKK ; )

Syns dette blei så kule høner både med og uten vin.
Trur eg ska starta hønefarm. Frittgåande vinhøner.

Vinhøner for avholdsfolk.

Når være skifte fra finvær til høst på nogen timar. Regne pøse den eine dagen,solå skine neste.
Står opp til regn. Koke kaffi lage frokost. Dette blir innedag. Etter ein time skine solå.  Tjohooo eg tok feil. Wow… kan bli ein fine dag allikavel. Inn på badet dusje, på med klær. NEEEEI tok feil igjen. Solå forsvant, skyene ligge og sveve øve hagen. Pokker kor blir sommar og tarassetiå av.
Ka gjer me då?
Rett og slett sette oss i go stolen og barra kose oss med det me hadde tenkt og jer til høsten.
"Vinhøner. "
Nå lure du nok koffer eg skreiv vinhøner for avholdsfolk. ; ))

Grunnen er eg har brukt oppskriften til sandnesgarn på Vinhøne. Toving Tema 19. Eg  har brukt  Ullteppegarn og det blei ganske så møye tova. Eg får ikke en vinpose inni høna : ))))
Allikavel synes eg disse hønene blei så fine til pynt .Å eg har ein heile haug med ullteppegarn ; )
Takk til Min gode venninde Marianne. B. V.  som lånte meg oppskriften

Dette var den første tova på 60 grader

Den grønne blei tova på 40 grader. Den blei faktisk mindre en den som var tova på 60 grader.

Før toving
 

Fyllt med plastikposer

Då må du kosa deg videre i sommermånden Juli.
Med eller uten regen
Eg har funne fran sydvesten

KOSA DOKKE ALLE I SAMMEN
DET GJØR EG  ; )

Kragejakke igjen.

Phu… Lite minne om sommer her i dag. Det reggne så inni granskauen møye. Det kan itje nytta og gå ut. Kom på eg kan jo benytta tiå og blogga den sista kragejakkå . Denne gång har eg strikka ei jakke som tilsvare str 6 år. Brukte sportsragg fra Vikinggarn. Eg følgte str 10 år i oppskriften. Strikka striper på armane og ragglandfellingen.
Utroligt mjukt gått garn dette her. Minne litt om bomullsgarn,men møye kjekkare og strikka av en bomull(Eg er itje glad i og strikka med bomull eg ) 60% ull- 20% acryl og 20% nylond er det i dette garnet. Kan vaskast i maskin på 30`c

Fargene på denne jakka kom heilt feil fram. Rrrrrrrrrrrrrrr… hadde eg barra fått komt meg ut og tatt bilde. Hadde det gått bedre trur eg.
Nytte itje reggen,reggen og reggen. dråpar så store så kattar så komme ned.
jakkå er blålilla med lyslilla striper.Knappane er også i samme lillafarge som stripene.

Då vil eg ønska deg ei fortsatt fine helg.  KOS DEG! Me eller uten reggen.
Eg har ei uka igjen av fira uker ferie. Håpa på oppholdsvær nå den sista ukå.

Ein liten stemningsraport
Sånn ser det ut her nå : (
Heile veien renne vekk.

GO SOMMER

Hespetre(garnvinde) + Nøstemaskin.

Nå har eg endeligt fått pakken min. Bestillte denne pakken ukå før sankthans.Frå GrunneboGarn i Sverige
Tok litt lengre tid en eg trudde,men nå er den nå kommen.

Pakketilbud  Garnvinde + nøstemaskin. 650 Svenske kr .  -130 kr svensk merverdiavgift  + frakt 160 S kr  = I norske kr blei det 570,97  (HE,HE BILLIGT)
Når eg henta pakken måtte eg betala  249 kr i  MVA  . Totalt 819 Nkr  Altså… Det eg vil fram til. Hørtes ut så det va sabla billigt ut i starten detta. Sånt e det for sånne så meg tenke itje på  avgiftene  me har i Norge. Summa sumari så hadde eg fått det samma utstyret her for samma beløp. DRIT I……. DET E SIKKERT   ITJE SISTE GÅNG EG JER DET…. PÅ DENNE MÅTEN. : ))))

 Kost meg har eg gjort jaffall.

SJÅ ALLE DEI FINE GARNNØSTENE MINE.
HE,HE GJORE INGENTING OM DET REGGNA UTE I DAG NÅR EG STO OPP.

EG HAR LAGA MASSE FINE GARNNØSTER.
SE HER.
FIIIIIIIIINT.

Har du besøkt Tante gal sin blogg. Den er verd et besøk. Masse fint.
 Tante Gal  ser du dette innlegge Vil eg sei. DU hadde heilt rett.     Garne står i ro.( Lytt alltid på ein erfaren rytter)
Å det at garne var Møøøøøøøye finare. Der e eg heilt enige me deg. ; ))

Ønske dokke alle ein fortsatt fin sommer.

 

2010 Den sommeren eg strikka jakker

Nevnte i forje innlegg at eg hadde starta på kragejakke nr 2. Her kommer resultatet av den.
Spør om eg er fornøyd., JA!!!  KJEMPE fornøyd.
Nok ei jakke eg kommer til og bruke møøøøøøøye. Har eg nevnt før at eg ELSKE LILLA.
Denne gang har eg brukt  Viking Sportsragg  fra Vikinggarn. Dette er vel egentligt et ragge/lobbe garn.Utroligt mjukt og gått garn og strikke av. Kjøpt på Vikinggarn sitt fabrikkutsalg for 9,50kr nøste. Wow.. det like eg vettdu 9.50 kr
Siden dette er et anna garn måtte eg strikke ein prøvelapp.. Ja du leste rett. Eg strikka prøvelapp. Det pleie være noe så er såå kjedeligt at det pleie eg hoppa øve rett og slett : )). Nå var eg så opptatt med at denne jakka sko bli mest muligt lik den forje så eg hadde ikke noe valg.
Altså eg måtte bruke maskeantalle i str L. Starta med 170m la ut til 184.
Eg brukte 10 nøster
Jakkå veie 500 g
Eg har brukt 7 knappar.

Ska eg sei deg noge : ))) Eg hadde meir garn igjen av dette sportsraggen  Tjhiii… eg har starta på ennå ei kragejakka.
Denne gang er det ei barnejakke.

Tusen takk for at du bruke sommaren og besøka bloggen min.
Takk til dere som gir meg  kommentarer.
Setter veldig pris på hver og en av dere.
Store KLEM !!

Kragejakke i dobbel 2-tråds nøstebarn garn

Nå kan eg visa fram Kragejakke nr 1. Jada…. eg har starta på jakke nr 2 . Eg hadde litt for lite garn til jakke 1  Måtte bestille mer garn. Det tok litt lengre tid en eg trodde, fordi eg fekk feil garn først. Eg strikka str S   Valgte strikke den 3 cm kortere en oppskriften sa. Kragen har eg også litt kortere.
I oppskriften står det garnmengde 300 g. Eg kjøpte 3 hesper på 100 g,men måtte ha pitte litt ekstra av hespe 4 .Ennå til om eg minka jakka ned litt i lengden.

Ferdig veier jakka 350g med knapper.


Dette er jakke eg komme til og bruke møye.

Oppskriften fant jeg i Nøstebarnboka Strikk til Nøstebarn
Den selges også Nå som enkeloppskrift HER http://nostebarn.no/strikkeoppskrift-1935.html

Da må eg få ønska deg ein fortsatt fin sommer.