1. søndag i advent

Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede.

1 sndag i advent

Det står og skinner for seg selv og oss som er tilstede
Så tenner vi et lys i kveld, vi tenner det for glede..

I dag skriver vi 29.november og første søndag i advent.
Tiå fyge og det er 26 dagar igjen til selve julaften.
Det har ikke blitt så mye ferdige ting på meg i det siste.
Et par tova boots har det blitt.
Små føtter skal også være varme.
Disse er i str 26/27
Brukte 2 nøster  Artic på pinne 5
Heklenål nr 4,5

boots lilla str 2627
Som eg har nevnt tidligere.Håpe dere forstår,. Eg deler ikke mønstere på disse bootsene.
Dette mønster er  ikke i noen hefter eller bøker.
Eg kjøpte det på Karmøy hos

Marianns Håndarbeid AS
Klæhaugvegen 15
4270 Åkrehamn
Tlf. 52 81 62 30

Hun har designet dem selv , skreve ned mønster som hun har for salg i  sin lille håndarbeidsbutikk .

Vil til slutt ønske alle ein fin advent.

Enkle Tova vottar

Enkle tova vottar  ca str 12år 

Ska prøva å skriva ka eg har gjort.
Garn:  Artic pinne nr 5
Artic = 100 %ull og 75 meter på 50 gram 

Høyre votte
La opp 40 maker, 10 på hver pinne. Strikka 29 omg rettstrikk. Så tok eg dei 7 første maskene på omgangen av til tommel.( Her  bruge eg sikkerhetsnål)
La opp 7 nye. Strikka 24 omganger til.
Så begynte eg fellingen.
Fell på denne måten:

Strikk 2 rett sammen , begynnelsen på hver pinne. (4 maker felt) 2 omg uten felling

Strikk 2 masker rett sammen,på begynnelsen på hver pinne(4 masker felt) 1 omgang uten å felle.

Strikk 2 masker rett sammen, (4 masker felt) 1 omgang uten å felle.

Fortsett å strikke 2 rett sammen hver omgang til du har 2 masker på hver pinne. Klipp av tråden og trekk den gjennom de siste 8 maskene.

 

Venstre votte: strikkes likt, men i stede for å ta dei 7 første av, ta dei 7 siste maskene  på omgangen til tommel.

 Tommel: 

Ta opp de maskene som står på sikkerhetsnålen (7)+ plukk opp 1 på hver side (2)+ plukk opp (7 )der du la opp nye. tilsammen 16 ( 4 på hver pinne)Strikk  16 omganger. fell en maske på begynnelsen på hver pinne. til du har 4 masker igjen trekk tråden gjennom maskene og sy igjen.

Eg pynta disse med litt nålfilting.

 

Tov vottane . Eg pleie tova på 40 grader disse tok eg på 60 grader. Dei blei hart tova,men skikkeligt tjokke

Det komme heilt an på vaskemaskinen din.Her må du prøva deg fram. Det går fint an på 40 grader og heller ta det i en 2 gang.

 

Då håpe eg at eg har fått alt me meg. ; ))

 

tova rde barnevotter med hjerte

 

Ønske alle ei fortsatt fine uka.

 

Jakke str 4 år

Jakka er strikka i Superwash Sport  fra Gjestal Spinneri.
Mønstere kjøpte eg på utsalget til Gjestal.
Etter mønstere så skulle denne jakka strikkes i bomullsgarnet Fresco fra Svarta Fåret.
(Svarta Fåret er Sveriges største grossist innen garn og broderier, og er 100% eid av Gjestal.)
Eg lige ikke så gått å strikke klær i bomullsgarn. Derfor blei valget Superwash Sport det garnet eg kom nærmest strikkefastheten i oppskriften.
Garn :Eg har brukt multifarget garn nr 274
Pinner: Nr 3,5
Heklenål: Nr 3,5
Eg har strikka jakka litt lengre en mønstere sa.
Det gikk med litt over 6 nøster.

jakke i 4 r superwash sport

Takk for at du har kikka innom bloggen min
Ønske deg ei fine nye uka.   Koseligt med kommentarer.
 Trykk kommentarer under  pilen Så kan du legga litt spor etter deg der ; )    
                                                         I
                                                         I
                                                        V

Røe Firkant-tøfler

Då va eg ferige med ennå et par firkanttøfler.
Etter tredje gång i maskin. Va eg fornødde med resultatet.
Strikka i Artic på pinne nr 5
La opp 20 masker. Måtte altså i maskin 3 gånger for å få str 38.
Mønstere eg har brukt finne du HER

re firkanttfler

Å DU!! Takk for at du besøkte bloggen min. Koseligt om du legge igjen ein hilsen i kommentarfelte.
Gjerne med adressen til din blogg, hvis du har ein.
Ønske adle i hopa ei fortsatt fine helg
.

Stjernegryteklutar

Kjersti ønska seg gryteklutar. Då måtte eg hive meg på et par .  ; ) ( Kjekt å lage gryteklutar ; )) )
Hu nevnte ingen farge.Eg stappa håve nedi bomullsgarn baljen og der fant eg. Grått Muskat og svart bomullsport. Dette måtte vel bli mitt i blinken til en 18 åring som liker veldig gått  svart .

Her er resultatet på mine siste stjernegryteklutar.
i Grått og svart.

Mønstere har eg lagt ut før. Du finner det HER


gr og svarte stjernegrytekluter

Rullesokker igjen…

Det går i sokkar for tiå.Multigarn florere det av i butikkane . Nå va det silja sitt multigarn så måtte prøvast.
Har brukt to multifargar. Lilla og lilla med grønt og oransje.
Silja er et av mine favoritt garn til sokkar. utrolig mange farger å velga i se her
Rullesokkene er det Løven 9  på trådsnella som har gitt meg oppskrift på. Hun har lagt den ut på bloggen sin.Den finner du  her

rullesokker i silja multigarn

Labbetuss Sokker

Nå e det sannelig ei stund siå sist eg la inn noge her. Sløve me heile bloggen min. Itje har eg så møye å visa fram heller. Et par sokker har eg strikka.

Måtte prøva det nya garnet Labbetuss frå Trysil Garn ,kjøpt på Europris. 60% ull ,20% nylon, 20% acryl .
Eg brukte et nøste på Str 34-35. skafte er 20cm.
Garnet va gått å strikke av. Sokkane blei mjuke og go. Det gjenstår å sjå koss detta blir etter vask. Det e eg spent på. For disse ska eg bruka til en gave.
Kansje det er noen av dere som har prøvd dette garnet og vett. kossen det oppføre seg etter vask?? Blir dei slaskete mon tro?

labbetuss sokker nr 1

Eg vil igjen takka alle som er innom bloggen min.  Koseligt at du vil bruga av di tid å besøka meg her.
Takk til dere som legger igjen kommentar. KJEMPE KJEKT ; )
Ønske dere alle ei fortsatt fin uke.