Hexagon Tøfler

Hexagon tøflene er ferdige.
Å eg har bestemt meg for at eg må begynne å hekle mer.

Det har vært mye prøving og feiling på disse.
(lærer av feilene)
masse forskjellige knutar. Å eg så syns før at dobbelt stave var et vanskeligt ord.
Tror eg skal hekle ett par til i samme slengen. Nå vett eg kossen eg hekle rutene uten å nidstire på oppskriften.
Tror dere hadde fått dere ein god latter hadde dere sett meg her. : ))))

2. runde: Sæt farve A til med en km i en db.stm; hækl starten af knude ved at hækle 2 lm, (slå om, sæt hæklenål i samme m og træk en løkke op) 2 gange, slå om, træk garnet igennem alle 5 løkker på hæklenål, 1 lm; hækl resterende knude-masker således; *slå om, sæt hæklenål i næste m, træk en løkke op, (slå om, sæt hæklenål i samme m og træk en løkke op) 2 gange, slå om, træk garnet igennem alle 7 løkker på hæklenål, 1 lm* gentag fra * til * 16 gange; saml med en km til toppen af den første knude-m. (18 knude-masker)
Luk af i farve A.

eller her.

3. runde: Sæt farve C til med en km i et 1 lm-mlmrum; hækl begyndelsen af knude således; 2 lm, (slå om, sæt hæklenål i samme m, træk en løkke op, slå om, træk garnet igennem 2 løkker på hæklenål) 2 gange, slå om, træk garnet igennem alle 3 løkker på hæklenål, 2 lm; hækl resteren knuder således; *slå om, sæt hæklenål i næste 1 lm-mlmrum, træk en løkke op, slå om, træk garnet igennem 2 løkker på hæklenål, (slå om, sæt hæklenål i samme m, træk en løkke op, slå om, træk garnet igennem 2 løkker på hæklenål) 2 gange, slå om, træk garnet igennem alle 4 løkker på hæklenål, 2 lm*. Gentag fra * til * 16 gange; saml med en km til toppen af den første knude-m. (18 knuder)
Luk af i farve C.

Som en uerfaren hekler er det ikke så lett å forstå ,koss mange løkker du skal ha på den kroken for hver gang. : )))
Tror eg hekla 3 eller 4 ruter før eg hadde fått det inn i skallen. : )))

hexagontffel sle
Sålen rekka eg opp 3 ganger. Den ble alltfor stor.
Siste gang og den endelige sålen er heklet med fm. Ikke i bakreledd som sto i oppskriften.

hexagonffler ferdige

Eg hekla sålen på fra rett siden.
Tror kansje det hadde blitt finere om eg hekla den på fra vrangsiden.

hexagon tfler sle hekklet fra rettside

Dansk mønster fant eg her
Ønsker dere en fortsatt fin Pinse.
Her har vi et nydeligt pinse vær.

Min første Hexagon rute

Har satt meg som mål å utvide hekle sertifikatet mitt. Nå er det jo ypperligt til sånt. Her vest er det reggen,reggen og atter reggen. Lite sommerlige tempraturer ute.
Då e det vel anledning til sånne sysler.

Det eg har veldig lyst å lage er Hexagon tøfler. 
Fant mønster på Dansk her
 
Eg er ikke flink å lese mønster. Vett ikke om eg har gjort heilt rett heller. 6 kanter er det jaffall.
Her er min første.Trenger 6 like
Er veldig glad for tilbakemelding .Hvis dere ser om eg har gjort noe feil.

hexagon rute nr1

“Harley-Davidson” genser

Denne genseren har eg hatt inni hode mitt lenge. Nå er den endelig kommet ut av hodet og ferdig strikka.
Forje lørdag var eg innom Håndarbeidshjørnet. Fant den rette oransjefargen til Harley genseren min
(Det har vært et problem ) Oransje garn finnes i mange,mange forskjellige nyanser. Når du er på leit etter en spesiel oransjeferge er det sannelig ikke mangen som lager  Harley oransje. Jada, eg vett jo at det ikke heter Harley oransje,men eg like å kalla denne oransje for det.Nå har eg funne ein oransje som er ganske så like. Det er Dalegarn eg har brukt. Falk farge 3418 Den er temmelig lik Harley-Davidson sin oransje farge.

Denne genseren blei heilt perfekt til det formålet den skal brukes til. Til og med fargen  det er veldig viktig.
Den er akkorat passe tjukk til å ha under Motorsykkeljakka ,den er akkorat passe lang på armene sånn at ikke det krøller seg inni jakka. Eg har valgt å ikke ha bråt nede på genseren. Det er fordi den skal ned i motorsykkelbuksa.(skinnselebukse) Som dere sikkert forstår så er eg kjempe fornøyd med resultatet. Akkorat sånn eg ville ha ein Harley genser : ))

Her har eg lagt ein Harley -Davidsen topp ved siden av for å vise fargene.
harley genser og topp

Har og bestilt meg et tøy marke med Harley-Davidson logo som eg skal sy på.

harley

Kofferten er pakka. : )

Nå nærme det seg stygt avreise for dukkeklærnå eg har strikka.
Har fått skaffa meg ein dukkekoffert på leketøysbutikken. TOYS"R"US.
Motakeren er heilt i rosa " josa" modus .( nevnt i   tidligere innlegg.) Då va det viktig at tante fikk tak i ein rosa koffert. ; )
Her er kofferten pakka og klar. 1. juni skal den til sin nye dukkemamma.

gave til norma

gave til normas 1juni 09
Her er bilder av det som er i kofferten
Rød Kåpe
dukke kpe rd mor aase

Blå Kjole med lue
dukkekjole i moraase bl

Rosa jakke med bukse
rosa dukkesett

Rosa lue med sokker
dukke lue og sokker rosa

Dukkepose
dukkepose

Doble Grytekluter

Ble så inspirert av Heidi sine doble grytekluter.
Dette måtte eg og prøve.
Hadde noe tuva garn liggende i blått og kvitt.

9 Bestemorsruter på hver.
Heklet sammen med fastemasker
dobble grytekluter i bestemorruter

På baksiden har eg hekla en firkant bygget opp av trekanter
dobblegrytekluter pbegynt

Sånt ser dei ut på baksiden
dobble grytekluter baksiden

Så hekla eg dei sammen med fastemasker. Til slutt hekla eg en kant med staver.

Tjokke,mjuke og goe

dobble grytekluter bak og fremside

Nye Sokker (ballband)

Har strikka et par sokker og tatt utgangs punkt i ballband klute mønsteret,på skafte.

Flere som har sett dette, har lurt på om eg har oppskrift.
Det har eg ikke. Derfor skal eg prøve å beskrive hva eg har gjort her.

Sokke str 34/35
La opp 57 masker på pinne 2,5 med farge A
1. og 2. omg  vrange
3. omg. Bytt til farge B. 4 r, flytt 1 m over til h p , *5 r, flytt 1 m over til h p* gjenta fra * til det gjenstår 4 m på omg, 4 r.
Det samme gjør du  på omg 4-8 (6omger med farge B )
Omg 9 Bytt til farge A strikk rett hele omgangen
Omg 10 vrange
Omg 11 vrange
Omg 12 Bytt til farge B 1 r, flytt 1 m over til h p, * 5 r, flytt 1 m over til h p*, gjenta fra * til det gjenatår 1 m på p, 1 r.
Omg 13 rette
Omg 14 vrange
Omg 15 vrange
Omg 16 gjenta fra omg 3 – til omg 15 så langt du vil ha skafte.
Avslutt med vrang omgang . På siste omgang felte eg ei maske. 56 masker igjen.
Strikk så hæl ,fot og tå. ; )

Håper dette er forstålig for dere som vil prøve.

ballbandsokker 1

Dukke lue og sokker

Har nevnt i tidligere innlegg . Eg har ikke den store Håndarbeids gnisten. Men noge må eg allika vel jer. I går når eg rydda fant eg et rosa nøste i ein påse.
Datoen for å levera kofferten med dukketøy ,narme seg stygt. 1. Juni.
Så i går kveld begynte eg på ei lua til dukka.. Tok utgangspunkt i dette mønstere  "look a like" lua.
Mønstere finne du HER Hos Lille Rosin.
Når eg var ferdig var det ennå mer garn igjen. Då måtte eg barre strikka nogen sokker. På dei la eg opp 28 masker.

dukke lue og sokker rosa

Rullesokker

Enda et par rullesokker ferdig. Her er det ikke håndarbeid som står øverst for tiden. En maske dann og vann blir det.
Disse sokkene skal bli en gave til en jente som hadde slitt ut sine forje.
Det siste året har det blitt en del rullesokker. Tror dette er det 6. eller 7. paret.
Fin måte å få vekk restegarn på.

rullesokker bl