Har prøvd meg på tova hekel. Sitteunderlag

Når eg ska tova ting er eg alltid liga spent på slutt resultatet. Koss blir det sjånde ut? Koss stort blir det.? Blir det brugande?
Nå har eg testa ut med tova hekel. Hekla ein firkant på 49×49.

hekla 49x49 270408

Av erfaring med strikke toving ,så toves det mer i høyden en bredden.
Derfor var eg spent på hvordan det blei når eg hadde hekla rundt ein firkant. Blir det ein firkant når den kom ut?
Nå er spenningen over
Firkanten er fortsatt en firkant . nå er den blitt 36×36 tovingen blei fint.
Det har vel litt å sei med garne me bruge og vaskemaskinen.
Dette er laga med dobbelt ullteppegarn.heklenål nr 5.
Tova på 40 grader.
36x36 ferdig tova ullteppegarn

Pirat lue

Så ble det en pirat lue i dag.
Sleit litt med å få rette størrelsen,men nå tror eg den skal passe perfekt til femåringen som skal få det.

Strikka i silja garn på pinne 2,5 la opp 128 masker. lua ble 50cm.

Oppskriften fant eg her

pirat lue 22408

Nå er det bare å håpe at tante ungen blir fornøyd med sette.

pirat

Sønnen min på 16 hadde også lyst på sånne sokker.
Så det måtte bli ett par til i str 43
piratsokker til trygve 240408

diagramme til sokkene har eg tegna av slik

Eg fant,eg fant

I dag har jeg fått boken jeg bestilte på http://www.antikvariat.net/
snakk om flaks. Dei hadde ikke boken inne, men det tok 4 dager fra jeg la den inn som ønsket kjøpt til dei hadde skaffet boken til meg. Trallalala……. eg blei så glad.
Boken er jo rene bibelen for håndarbeids folk.
Teknologisk forlags store Håndarbeidsbok
Trinn-for-trinn-beskrivelse av hundrevis av teknikker og arbeider i  strikking-hekling-makramè-veving-broderi-strameibroderi-lappearbeid-søm.    512 sider. utgitt i 1981
p4170011

Snellevåtter

Along på trådsnella
For en tid tilbake så meldte eg meg på ein Along på trådsnella.Viste ikke hva det var,hadde aldrig vert med på noe sånt eg. Zirkona lagte dette til for oss. (Hun har nok lagt mye arbeid i det.) Det ble ganske spennende. me viste ikke hva det var me sko strikke.hadde bare fått  noen ledetråder. Mønstere skulle komme 10.04.08 .
Eg jobba ettermiddag skift den dagen.klødde i fingrane på jobb for eg hadde så lyst å begynna på det me ein gång.
Heldigvis så hadde eg fri helg. Så her er hva eg har gjort i helgå.
snellevtter sort og hvit

Ankel sokker

Nå har eg strikka mine første ankel sokker.
Har brukt min vanlige sokkeoppskrift. Strikket 3 cm ,2 rette 2 range. så strikka eg litt høyere bak, før eg begynte på helen.
Endelig skal min sønn Trygve få noe eg strikke. Faktisk, han kom med ett ønske om sokker.9408 ankelsokker

Har vært en del venting på jobb i det siste, Da har eg fått strikka mellom øktene.
Lilla vinveske strikket i safirgarn.
lilla vinveske 6408

Her finner du oppskrift på tovet vinveske   

http://detlillehuset.blogspot.no/2009/09/tovet-vinveske-med-oppskrift.html

Hekla kylling/høner

Påsken er jo over nå,men denna oppskrifta fekk eg av en dame på trådsnella.
Har lyst å bruke dei hele året.( veldig gla i høner).Ska ikke skryta på meg at eg kan hekla,men prøve gjør eg. fm,lm,kjm,st,dobbelstav og utvidet fm.ja gud vett ka alt kalles.( Det går heilt i surr det der for meg)
Denne oppskriften var jaffall bare luft masker og fastemasker så det sko vel gå greit.
hekla på en formiddag.
utvida fastemasker

Måtte prøva ein gång til ,detta gikk så fort.
Nå ville eg prøva på ei Høna.
hne 4408