Enkle Tova vottar

Enkle tova vottar  ca str 12år 

Ska prøva å skriva ka eg har gjort.
Garn:  Artic pinne nr 5
Artic = 100 %ull og 75 meter på 50 gram 

Høyre votte
La opp 40 maker, 10 på hver pinne. Strikka 29 omg rettstrikk. Så tok eg dei 7 første maskene på omgangen av til tommel.( Her  bruge eg sikkerhetsnål)
La opp 7 nye. Strikka 24 omganger til.
Så begynte eg fellingen.
Fell på denne måten:

Strikk 2 rett sammen , begynnelsen på hver pinne. (4 maker felt) 2 omg uten felling

Strikk 2 masker rett sammen,på begynnelsen på hver pinne(4 masker felt) 1 omgang uten å felle.

Strikk 2 masker rett sammen, (4 masker felt) 1 omgang uten å felle.

Fortsett å strikke 2 rett sammen hver omgang til du har 2 masker på hver pinne. Klipp av tråden og trekk den gjennom de siste 8 maskene.

Venstre votte: strikkes likt, men i stede for å ta dei 7 første av, ta dei 7 siste maskene  på omgangen til tommel.

 Tommel: 

Ta opp de maskene som står på sikkerhetsnålen (7)+ plukk opp 1 på hver side (2)+ plukk opp (7 )der du la opp nye. tilsammen 16 ( 4 på hver pinne)Strikk  16 omganger. fell en maske på begynnelsen på hver pinne. til du har 4 masker igjen trekk tråden gjennom maskene og sy igjen.

Eg pynta disse med litt nålfilting.

Tov vottane . Eg pleie tova på 40 grader disse tok eg på 60 grader. Dei blei hart tova,men skikkeligt tjokke

Det komme heilt an på vaskemaskinen din.Her må du prøva deg fram. Det går fint an på 40 grader og heller ta det i en 2 gang.

Då håpe eg at eg har fått alt me meg. ; ))

tova rde barnevotter med hjerte

Ønske alle ei fortsatt fine uka.

13 kommentarer