Stjernegrytekluter

Stolt som ein hane, legge eg ut bilde av Stjernegryteklutene eg har hekla.
Som mange av mine siste innlegg,har det gått møye i hekling. Det har vært stort sett firkanter ,6 kanter og sånne runt om ting. Nå har eg prøvt meg på stjernegrytekluter. Sannelig klarte eg oppgaven. Tjohoo… Det har jo sett så skrekkeligt vanskeligt ut. Når eg har sett bilder av disse gryteklutene.
Oppskriften fekk eg tilsendt av en snellevenn for lenge siden. Huske desverre ikke hvem det var av. Så var jeg på sykehuset og satt på venteromme og bladde i et blad . Da dokka sannelig desse gryteklutane opp der også.
Det var ikke stora oppskriftå så eg tok opp pennen og skreiv av blade. (hadde det vært større så hadde eg nok reve arke ut or blade  ; ) )

stjernegrytekluter 1par

Tillater med og legge denne avskrevne oppskriften ut her.

Stjernegrytekluter
Hekle 150 lm sammen til en ring med 1 kjm
1. omg :  1 fm i  hver lm hele veien rundt.
2. omg: 1 fm i hver av dei neste 6 fm.3 fm i neste fm, x 1 fm i hver av dei neste 6 fm,hopp over to fm . 1 fm i dei  neste 6 fm. 3 fm i neste fm x gjenta x-x omgangen ut.
3. – 13.omg. Som 2. omgang. Skift på fargene etter ønske.
14. omg: Hekles som før til toppen av siste spiss. Her hekler du 15 lm i stede for 3 fm. avslutt omgangen med 6 fm.
15. omgang: Hekles som dei andre omgangene,men med 18 fm rundt hempen.
Ta til slutt en tråd av begynnerfargen og sy sammen spissene i midten på grytekluten. Trekk sammen og fest gått.

Håpe eg har fått alt med meg. : ))

32 kommentarer
    1. Dei der var skikkelig stilig. Aldeles nydelige. Du har jammen vorten flink å hekle. Kjekt når ein får ting ein ikkje ahr prøvd før.
      ha ein fotsatt fin uke , vennen

    2. Hei, disse gryteklutene er så fine at jeg skal begynne på de i kveld!! Takk for en god oppskrift. Legger deg til i blogglisten min også, for jeg synes du hekler så mye fint. Håper det er OK?? 🙂

    3. de var veldig fine, du er vel sikkert flink , er de vanskelige å få til, skulle gjerne fått til et par til lørdag, strikker med paris garn går det greit tror du?

    4. cathrin:Dei er kjempe enkle Cathrin. Du kan bruke hvilken som helst garn. Jo tykkere garn jo større blir dei. Du fikse dette.
      Ser du skriver strikker disse er heklet.

    5. de er så utrolig nydelige , men hvordan får man dem mindre, mine minker ikke i størrelse om du forstår, og hva er det beste garnet? Du er bare kjempeflink

    6. Hei catrin. mindre Hva mener du ? Om du meine mindre gryteklut kan du bruke et tynnere garn og tynnere heklenål. da blir den mindre i størrelse. Eg har laga mangen og har brukt forskjellige garnsorter bomullsport, Muskat, Paris,Mandarin petit

    7. festlig at du har skrevet det jeg sitter med klutene nå og satt og tenkte at det måtte være noe sånt, og at jeg kansje ville forstå etterhvert. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare og dele oppskriften. Om jeg får dem bra til kan jeg kansje lage noen som presanger til diverse anledninger.

    8. kom desverre ikke inn på den , men er jeg helt på bærtur om jeg tenker at man snur kluten på vrangen og syr/hekler spissene sammen? er ikke så flink jeg skjønner du, men disse KLUTENE vil jeg ha, eller egentlig gi bort , men da bør de bli fine. Hvilket garn foretrekker du? for man skal vel ikke brenne seg, eller har de fleste dem til pynt f. eks julestjerner, påske, 17 mai etc.

    9. Kjempe fine, også var det jo så lett. Takk for oppskrift. Men om det blir 12 par det tviler eg på ,men fler enn et blir det. Du må jo være en raser i hekling 🙂

    10. Hei. 🙂 Kjempefine! Sitter og prøver på en nå. Er på omg. 3, og lurer på om det fortsatt skal hekles 6 fm, så 3 i en osv? For det ble jo flere masker på omg. 2. Skal det da hekles flere, og 3 fm i den midterste av de 3 i 1 på forrige omg? Eller er jeg helt på bærtur nå? 😛

    11. Annta: hei Annta du er nok litt på tur 😉
      2. omg: 1 fm i hver av dei neste 6 fm.3 fm i neste fm, x 1 fm i hver av dei neste 6 fm,hopp over to fm . 1 fm i dei neste 6 fm. 3 fm i neste fm x gjenta x-x omgangen ut. DU skal 3 fm i samme ene gangen og hoppe over 2 neste gang . Det gjentar du rundt . Håpe dette blei forståelig . Lykke til

    12. Ja, jeg forstod den. 🙂 Men da får jeg det ikke til å stemme på neste omgang. For de “3 fm i neste fm” blir jo 3 ekstra for hver runde da. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gjøre det på runde nr 3. 🙂

    13. Det er jeg som har gjort feil her, ser jeg. Hadde visst 2 masker for mye på slutten der. Hehe. Tusen takk for gode forklaringer, og kjempefine bilder! 🙂

    14. Jeg forstår ikke monteringen af stjernegrydelappen hvis jeg læser rigtig må den rynke meget og masser af huller