Enkle Tova vottar

Enkle tova vottar  ca str 12 år. Gjort på ein snipp, snare. : )))

Ska prøva å skriva ka eg har gjort.
Garn:  Artic pinne nr 5

Høyre votte
La opp 40 maker, 10 på hver pinne. Strikka 29 omg rettstrikk. Så tok eg dei 7 første maskene på omgangen av til tommel.( Her  bruge eg sikkerhetsnål)
La opp 7 nye. Strikka 24 omganger til.
Så begynte eg fellingen.
Fell på denne måten:

Strikk 2 rett sammen , begynnelsen på hver pinne. (4 maker felt) 2 omg uten felling

Strikk 2 masker rett sammen,på begynnelsen på hver pinne(4 masker felt) 1 omgang uten å felle.

Strikk 2 masker rett sammen, (4 masker felt) 1 omgang uten å felle.

Fortsett å strikke 2 rett sammen hver omgang til du har 2 masker på hver pinne. Klipp av tråden og trekk den gjennom de siste 8 maskene.

Venstre votte: strikkes likt, men i stede for å ta dei 7 første av, ta dei 7 siste maskene  på omgangen til tommel.

 Tommel: 

Ta opp de maskene som står på sikkerhetsnålen (7)+ plukk opp 1 på hver side (2)+ plukk opp (7 )der du la opp nye. tilsammen 16 ( 4 på hver pinne)Strikk  16 omganger. fell en maske på begynnelsen på hver pinne. til du har 4 masker igjen trekk tråden gjennom maskene og sy igjen.

Eg pynta disse med litt nålfilting.

Tov vottane . Eg pleie tova på 40 grader disse tok eg på 60 grader. Dei blei hart tova,men skikkeligt tjokke

Det komme heilt an på vaskemaskinen din.Her må du prøva deg fram. Det går fint an på 40 grader og heller ta det i en 2 gang.

Då håpe eg at eg har fått alt me meg. ; ))

tova rde barnevotter med hjerte

Ønske alle ei fortsatt fine uka.

13 kommentarer

Hobbystua

24.11.2009 kl.23:18

Hei! Dette ble jo knallfine votter,og sikkert gode og varme etter en god vask i maskinen. Og en stor takk for oppskriften,den er nå i mønsterarkivet mitt. Ha en fortsatt fin uke:-))

aud47

24.11.2009 kl.23:56

Go kvæll... så koslige votter du har laget..perfekt til jul:-)

Greta

25.11.2009 kl.09:18

Fine votter. Så flink og kjekk du er med å dele oppskrifter. Veit kva eg kan finne dem, om eg tør meg på det ein gong.

fine julevotter dette da. Ha ei fin uke videre. klem

Hanne

25.11.2009 kl.12:58

Tusen takk for at du er så snill og deler oppskriften :) Jeg må sette disse på listen for ting jeg ønsker å strikke. Den begynner å bli lang nå, men et par tovede votter tar da ikke så lang tid :)

Tine Kristin

25.11.2009 kl.13:08

Hyggelig at du deler oppskrifter og gir inspirasjon :-)

De vottene var jo bare så søte da :-)

Turi

25.11.2009 kl.18:43

Flotte vætte!

Anne Line

26.11.2009 kl.20:11

De var skikkelig søte!

27.11.2009 kl.18:13

Så fine de var. Jeg elsker jo hjerter. Bare jeg ser et hjerte er jeg solgt. Må lage slike til Madelen. :-) God fredagskveld!

matja

29.11.2009 kl.09:54

Så flotte votter.Fint med hjerte på.Takk for at du deler oppskrift.Ha en fin dag:)

Christin Vågenes

17.01.2010 kl.16:13

ka str e da på vottane?

Strikkepinnen

17.01.2010 kl.16:21

Christin Vågenes: ca 12 år

Blondhild

27.12.2011 kl.23:52

Denne oppskriften var kjempegod, særlig for meg som ikke har allverdens strikkeerfaring. En ting jeg lurer på er andre størrelser. Denne er størrelse 12 år, men hvor mange masker trenger jeg for en vott i damestørrelse? Enn 6-7 år størrelse?

Strikkepinnen

28.12.2011 kl.00:01

Blondhild: denne votten er det lenge siden eg strikka. 2009 . Har egentligt ikke et svar og gi deg desverre. Du må bare prøve deg frem :)